Jumaat, Ogos 14, 2009

KALAU ITU TAKDIRNYA

Kringgggggggggg..........
Mawar terkrjut.Dengan mata tertutup,tangan meraba-raba diatas meja disebelah katilnya untuk mencari jam loceng yang dari tadi menjerit-jerit mengejutkannya dari tidur.Setelah dapat jam loceng ,di tekan punat untuk mematikannya.Dengan mata yang berat Mawar melihat jam di depan matanya.

Matanya terbeliak besar.Hilang mengantuknya.Mawar dah lambat.Hari ini dia ada kelas pukul 8.00 pagi.Dengan pantas Mawar bangun dan terus menuju ke bilik air.Kemudian Mawar keluar semula.Ambil tuala lah dulu.....dan masuk semula.

Selesai bersiap,Mawar mengambil barang-barang keperluannya dan terus turun.Sebelum bertolak ke kolej,Mawar sempat berhenti di meja makan dimana mama dan papanya sedang bersarapan.Mawar menyambar secawan air lalu di teguknya.Kemudian Mawar bersalam dengan kedua orang tuanya dan berlalu pergi.Mama dan papanya berpandangan sesama sendiri.Tak sempat untuk mereka berkata apa-apa,Mawar telah hilang dari pandangan mereka.Yang kedengaran hanyalah deruman enjin dari kereta Mawar yang semakin lama semakin menjauh.

Akhirnya Mawar selamat sampai ke kolej.Dijelingnya jam ditangan.Tepat-tepat pukul 8.00 pagi.Dengan pantas dia berjalan.Sesekali berlari-lari anak menuju ke dewan kuliah.Sebaik pintu dewan ditolak,matanyatertumpu pada meja pensyarah.
Fuhhh........nasib baik tak masuk lagi.Katanya dalam hati.
Pn.Zulaiha pensyarahnya belum masuk lagi.Mawar berhenti di muka pintu sambil bersandar melepaskan lelahnya.Sambil itu sempat juga dia berfikir,kenapa lambat pula Pn.Zulaiha hari ini.Pn.Zulaiha memang amat displin tentang masa.Kalau kuliahnya bermula pukul 8.00 pagi,tepat pukul 8.00 pagi dia dah tercongok depan pintu.Kadang-kadang dia masuk dulu sebelum pelajar masuk.Tapi hari ini.........

''Ehem...''

Cepat-cepat Mawar menoleh ke arah suara itu.

''Eh,Pn.Zu.........''

Pn.Zulaiha memandang Mawar dan diturunkan sedikit cermin matanya.

''Kenapa berdiri di sini?jadi guard?''

Mawar tersenyum dan menggeleng.

''Dah,pergi duduk''arah Pn.Zulaiha sambil membetulkan cermin matanya.

Mawar menuju ke tempat duduknya.Disana rakan-rakannya sudah sedia menantinya.

''Kenapa lambat?''tanya Zack

''Lambat bangunlah''jawab Mawar sambil mengemaskan rambutnya yang berserabut.

''Itu lah,saya nak jemput tak nak,nak pergi sendiri,kalau pergi dengan saya tak jadi macam ni tau''

''Yang kau susah hati sangat kenapa?Mawar ok je...''sampuk Amira dengan kata-kata yang berbau cemburu.

''Cemburu ke?''sindir Hadi yang duduk disebelah Amira.

''Yang kau sakit apahal?''sambil menyenggol lengan Hadi.

Dikalangan rakan-rakannya mereka tahu memang Amira ada menyimpan perasaan pada Zack.Tapi Zack sebaliknya.Dihatinya cuma ada Mawar seorang.Dan Mawar tak pula begitu.Mawar langsung tidak menyimpan perasaan pada Zack.Zack sudah dianggap sebagai abangnya sendiri.Mereka dah berkawan sejak dari kecil lagi,jadi Mawar dah anggap segala keprihatinan Zack,ambil berat Zack seperti seorang abang menjaga adiknya.Tak lebih dari itu.

''Aku cu.........''kata-kata Zack cepat-cepat dimatikan oleh Mawar.Kalau dibiarkan akan berlaku pertikaman lidah di situ.Mawar arahkan kedua rakan baiknya itu menumpukan perhatian pada Pn.Zulaiha di depan sebelum bunga-bunga pergaduhan mereka dapat di hidu oleh Pn.Zulaiha.

Sebaik selesai kelas,Pn.Zulaiha keluar.Ada kedengaran suara-suara yang mengeluh,merungut dengan tugasan yang diberikan oleh Pn.Zulaiha.Mawar menyandar ke belakang kerusi.

''Kenapa ni?tak sihat?''tanya Zack

''Tak adalah..penat sikit''sambil mengurut-urut bahunya.


TIBA-TIBA..........

bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Game